بهترین تکنیک های فروش برای کسب و کارها

رای شما / رای کاربران:
۴ از ۱ رای

بسیاری از فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات میدانند که با پیاده سازی برخی تکنیک های فروش، میتوانند فروش بیشتر و حتی راحت تر داشته باشند.  البته توجه داشته باشید که برخی از این تکنیک ها بیشتر مهارت هستند و در واقع تفاوت بسیار کمی بین تکنیک های فروش و تکنیک های مذاکره  وجود دارد، و بنابراین میبایست مدت زمانی این مهارتها را تمرین کنید تا بتوانید به صورت راحت و عادی از این تکنیک ها استفاده نمایید. همچنین در برخی مواقع که خریدار از کیفیت محصول یا خدمات شما اطمینان دارد، ممکن است با توجه به برخی پارامترهای دیگر، مانند قیمت و یا حتی رفتار فروشنده، نظر خود را عوض کند و اینجاست که با به کاربردن هرچه بهتر تکنیک های فروش، میتوانید تا حد امکان روی نظرات مشتریان خود تاثیر گذار باشید.

برخی از تکنیک های فروش موفق شامل موارد زیر است :

۱ – فروشنده باید در نقش یک مشاور و راهنما برای مشتری باشد (من اگر جای شما بودم …)

وظیفه فروشنده این است که با درک و شناخت نیاز مشتری، آن نیاز را با محصول و یا خدمات کسب و کار خود تطبیق داده و سپس مشتری را برای خرید ترغیب کند.

بنابراین هرگز سعی نکنید با دروغ و یا به اصطلاح بزرگنمایی، محصولات و خدمات خود را به خریدارانی پیشنهاد دهید که مطمئن نیست خدمات یا محصولات شما برایش منفعت دارد . بنابراین ابتدا به دنبال نیاز مشتری باشید و بر اساس نیاز وی محصولات و خدمات خود را به وی معرفی کنید. مثلا در صورتیکه مشتری شما در انتخاب یک محصول دچار تردید است و شما میدانید قبلا مشتریان زیادی از این محصول خرید کرده اند، میتوانید به مشتری بگویید در این چند روز این لباس یکی از پرفروش ترین ها بوده است.

استفاده از کلماتی مانند “من اگر جای شما بودم …” اگر در جای درست و به شکل قرار گرفتن در موقعیت مشتری باشد نیز بسیار کمک کننده بوده و یکی از بهترین تکنیک های فروش است.

 

۲ – با مشتریان به صورت صمیمی صحبت کنید و حتی الامکان ارتباط چشمی برقرار کنید

بیشتر حرف زدن ، نمیتواند ملاک ارتباط مؤثر باشد بلکه استفاده از حرکات و گوش دادن فعال، و برقراری ارتباط چشمی به شکل موثر با خریدار، باعث ایجاد حس اعتماد در وی شده و در نهایت باعث ایجاد ارتباط مؤثر می گردد. یکی دیگر از تکنیک های فروش موثر، تکان دادن سر خود در هنگام صحبتهای مشتری است و با این کار حتی ممکن است مشتری نیز در هنگام صحبت شما سرخود را تکان دهد و در برخی موارد همین کار به شکل ناخودآگاه میتواند از لحاظ روحی وی را به سمت بله گفتن در خرید از شما ترغیب کند.

یکی از تکنیک هایی که در ارتباط به شکل صمیمی میتواند موثر واقع شود این است که اگر مفهوم صحبت مشتری را متوجه نشدید، چند کلمه از صحبتهای آخر مشتری را تکرار کنید تا مشتری به صورت خودکار شروع به توضیح دادن بیشتر پیرامون نیازها خود کند.

 

۳ – وجود شرایط مختلف فروش برای شرایط مختلف مشتریان

فرض کنید مشتری شما در خرید محصول به دلیل عدم وجود پول کافی تردید دارد، در این حالت سعی کنید با ارائه روشهای مختلف فروش مانند حمل رایگان ، پرداخت هزینه به صورت قسط بندی، تخفیف در خرید کنونی، تخفیف در خرید بعدی و یا حتی تخفیف بیشتر در صورت خرید محصول و یا خدماتی دیگر که به آن محصول مرتبط است انتخاب های بیشتر برای مشتری فراهم کنید.

همچنین بخوانید:  بهترین کرم ضد آفتاب

شما باید این کار را در نقش یک مشاور، همانطور که در بند یک گفته شد انجام دهید، بنابراین ابتدا ببینید مشتری چه مشکلی با خرید محصول و یا خدمات شما دارد و شما برای آن، راه حل مناسب به صورت برد برد ارائه دهید .با این کار مشتری نیز احساس میکند شما با قراردادن انتخاب های مختلف، قصد کمک به وی را دارید.

 

۴- ارائه تجربیات مشتریان قبلی در جهت ایجاد اعتماد در تصمیم مشتری فعلی

این روش هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی یکی از بهترین تکنیکهای فروش نیز محسوب میشود. و معمولا در مواقعی است که مشتری در انتخاب خود از بین محصولات و خدمات شما دچار تردید است و این تردید وی معمولا از این جهت است که آیا او بهترین تصمیم را گرفته است یا خیر.

به طور مثال فرض کنید مشتری شما قبل از فروشگاه شما از چند فروشگاه دیگر نیز بازدید کرده است و به دنبال نکاتی است که یکی از فروشگاه هایی که تا کنون دیده را به عنوان بهترین تصمیم انتخاب کند .

در این حالت یکی از بهترین روشها ارائه تجربیات واقعی از خرید مشتریان قبلی شما به مشتری فعلی است .  حتی میتوانید با این تکنیک مشتری را به خرید محصولات مرتبط با آن محصول ترغیب کنید . مثلا بگویید مشتریان دیگر همراه با این محصول، از این محصولات نیز استفاده کرده اند.

در این راستا سامانه بانشان به عنوان یکی از بزرگترین سامانه نظرات مشتریان، میتواند با ارائه نظرات مشتریان قبلی شما، به ایجاد حس اعتماد در مشتریان فعلی شما کمک شایانی نماید . جهت کسب اطلاعات بیشتر به طرح ویژه کسب و کارها مراجعه نمایید.

۵ – روبات نباشید !!

صحبت پیرامون موضوعاتی حول و حوش محصول یا خدمات مورد انتخاب مشتری،  برای بسیاری از مشتریان جذاب است .خیلی از مواقع، مشتریان تا رسیدن به حس اعتماد کامل به فروشنده، خرید خود را نهایی نخواهند کرد. یکی از تکنیک های فروش موثر این است که با مشتری خود مانند روبات صحبت نکنید!!

برخی فروشندگان حرفه ای و باسابقه به عمل فروش به شکل یک داستان و ایجاد یک حس خوب نگاه کرده و سعی میکنند هم برای خود و هم برای مشتری یک تجربه خوب ایجاد کنند. البته توجه کنید که فروشنده نباید قصدش از صحبت، فقط فروش محصول و خدمات خود باشد، در غیراینصورت صحبت به شکل مصنوعی و نه واقعی در دید مشتری جلوه خواهد کرد.

به طور مثال فرض کنید شما فروشنده لاستیک ماشین هستید ، میتوانید با مراجعه مشتریان خود، در صورتیکه قبلا ماشینی شبیه به ماشین مشتری خود داشته اید، گوشه ای از خاطرات خود با آن ماشین را برای مشتری بیان کنید.

 

ناصر اولیاء

از سال 84 در زمینه طراحی و برنامه نویسی صفحات وب فعال است و به تولید محتوا در زمینه های مختلف و به اشتراک گذاری اطلاعات علاقه زیادی دارد و همواره از ارائه تجربیاتش به دیگران لذت میبرد. او هم اکنون مسئول تولید محتوا و همچنین مجری و پشتیبان برخی از امکانات فنی سامانه بانشان است.

نظر بدهید

  • برای ثبت نظر خودتان، بهتر است در سایت ثبت نام کنید، اینکار فقط 30 ثانیه زمان نیاز دارد، تا بعدا بتوانید نظراتتان رو کنترل کرده و در قرعه کشی ها شرکت کنید. اما ثبت نام اجباری نیست!
  • بستن
    *
    *
avatar
  اشتراک  
اطلاع از
مطلب قبلی:
فروشگاه اینترنتی شیک فام – کد ۱۰۰۷

12 سال دریافت بازخورد از مشتریان لوازم آرایشی و بهداشتی و تدوین استراتژی فروش بر مبنای سلایق سنین گوناگون، امروز

Close